Het gebouw In 1767 ontwerpt architect Jan Giudici een gebouw in U-vorm in neoclassicistische stijl met twee vleugels die verbonden zijn door een kapel. Het gaat dienst doen als het onderkomen voor het uit de dertiende eeuw door gravin Aleida van Henegouwen gestichte Sint Jacobs Gasthuis. Het gasthuis ligt aan een van de oudste dijken, de Hoogstraat. In de rechtervleugel woonden de vrouwen en in de linkervleugel woonden de mannen. In 1940 trekt het museum in de rechtervleugel, in 1966 wordt ook de linkervleugel museum. Na de in 1966 afgeronde verbouwing krijgt het museum de huidige vorm: elf zalen, de museumwinkel, het restaurant en de Giudici Kapel. Sinds 2013 komen bezoekers binnen via de voormalige kapel waar je ook het museumcafe en de museumwinkel vindt. Architectenbureau MVRDV voorzag het statige interieur van een grote, rode kastenwand.
De Collectie Het museum is een van de toonaangevendste verzamelaars van Nederlandse moderne en hedendaagse beeldende kunst na 1945. Vanaf het begin heeft het museum een beperkt aankoop budget gekend. Door het beperkte budget is het aankopen van eigentijdse kunst dan voor de hand liggend. CoBrA kunstenaars voldeden aan deze doelstelling en in 1952 wordt het eerste werk van CoBrA gekocht van Eugene Brandts. Vele werken uit de CoBrA periode volgen. Vanaf 1962 was het museum er al vroeg bij met het verzamelen van geometrisch-abstracte kunst (o.a. De Stijl) en heeft men aan collectievorming gedaan. Ook nu wordt de collectie steeds uitgebreid met aankopen van moderne en hedendaagse kunstenaars. De collectie is in omvang tevens enorm toegenomen door een aantal zeer omvangrijke schenkingen.
Stedelijk Museum Schiedam www.stedelijkmuseumschiedam.nl/ Hoogstraat 112 ~ 3111 HL Schiedam | |
CoBrA
Een internationale beweging die slechts drie jaar bestond (1948 -1951). De naam is gevormd door de begin letters van de Co(openhagen) Br(ussel) A(msterdam). De aangesloten kunstenaars experimenteerden er lustig op los en veroorzaakten nogal wat schandalen. Werden het eerst nog kladderaars gevonden, in de loop der jaren zijn het bijzonder gewaarde kunstenaars geworden en werd deze periode als avant-gardistische belangrijke periode gezien. Kunst moest voor de Cobra universeel, populair, expressief en primitief zijn. Het centraal stellen van spontaniteit en directheid leidde gewoonlijk tot bonte schilderijen die zijn uitgevoerd met expressieve penseelstreken. Zij werkten zonder vooropgezet plan; de verbeelding werd geprikkeld tijdens het schilderen. Het onderbewuste werd aangeboord.
|