|
RondOm CoBrA Museum voor Moderne Kunst Amstelveen Noord-Holland
We weten niet anders: hebben we de auto in de parkeergarage gezet en gaan we via het plein naar het museum: enorme tegenwind. Heeft dat iets met pleinarchitectuur te maken? Dus gaan we altijd maar door de eerste deur van het museum: het restaurant. Geen straf hoor. |
| |
CoBrA Museum Het Cobra Museum voor Moderne Kunst Amstelveen wil het gedachtegoed van de CoBrA beweging levend te houden. Het museum is dus ook hét expertisecentrum op dit gebied. Het museum bevat een vaste collectie van werken gemaakt door Nederlandse moderne kunstenaars vooral van de leden van de Cobra-beweging. Deze vaste collectie omvat werken van onder anderen Karel Appel, Constant, Corneille en Jan Sierhuis. Naast tentoonstellingen uit eigen collectie, worden aan Cobra gerelateerde exposities samengesteld, bijvoorbeeld van individuele Cobraleden, van tijdgenoten en van aanverwante stromingen. Het CoBrA museum ziet het als haar taak hedendaagse kunst te tonen waarin die kernwaarden en de geest van Cobra zijn te herkennen. | | Het gebouw Architect Wim Quist is de ontwerper van het gebouw. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst opende zijn deuren op 8 november 1995, als verwijzing naar de oprichtingsdatum van de CoBrA beweging op 8 november 1948. Het gebouw wordt gekenmerkt door een enorme hoeveelheid licht en ruimte (circa 2500 m2). Het licht komt van de grote ramen aan de voor- en de achterzijde, de dakkappen en de ronde patio in het midden van het gebouw. Hierin is door de Cobra kunstenaar Shinkichi Tajiri een binnentuin aangebracht: een 'Droge Zen tuin' van staal. Via de trap bij de patio komt men op de eerste verdieping, waar tentoonstellingen worden gehouden en het prentenkabinet zich bevindt. Op de begane grond vindt men de vaste collectie, de winkel en het café |
CoBrA, de beweging CoBrA kunstenaars wilden kunst maken die begrijpelijk zou zijn voor iedereen en die het individu direct zou aanspreken. Ze zochten naar ‘authenticiteit’, zoals zij die ook meenden te zien in uitingen van kinderen, in volkscultuur en in niet westerse culturen. In de praktijk kwam het erop neer dat de kunstenaars experimenteerden met “een nieuwe spontane schilderkunstige expressie”. Zo werd de relatie tussen tekenen, schrijven en schilderen onderzocht, en was het streven om kleur van vorm te bevrijden. Zij wilden zonder vooropgezet plan en met veel fantasie werken. Cobra staat ook voor de afkorting van de Franse namen van de steden: Copenhague, Bruxelles en Amsterdam. Uit deze drie steden kwamen de kunstenaars die op 8 november 1948, tijdens een groot internationaal kunstenaarscongres in Parijs, de Cobra groep oprichtten. Een opgerolde slang wordt het symbool van de beweging.. In september 1951 werd de Cobra beweging officieel weer opgeheven. In de korte tijd van haar bestaan bracht Cobra een vernieuwing in de moderne kunst in Nederland teweeg.
|
|
|